Radni pytali

Dodano 2018-10-03 12:43:40 Interpelacje radnych złożone na sesji 26 września.

Obóz na Gronowie

Wanda Nawrocka z PL 18 pytała o tablicę, która ma upamiętnić ofiary obozu na leszczyńskim Gronowie. - To trudna i niechciana historia Leszna - mówiła radna.

Obóz na Gronowie działał w latach 1940-52. W czasie wojny przebywali w nim jeńcy wojenni. Po wojnie Niemcy, a pod koniec działalności był to obóz pracy dla kobiet skazanych za przestępstwa kryminalne. Obecnie na tym terenie powstaje osiedle mieszkaniowe. O tablicy, która miałaby informować o historii tego miejsce mówi się od dawna, ale do realizacji tego pomysłu wciąż jest daleko.

- Obecny właściciel nieruchomości nie jest zainteresowany współpracą w tej kwestii - odpowiada Tomasz Szymański, naczelnik Wydziału Kultury i Sportu. Tablicę może ustawić miasto, w pasie drogowym. Ale żadna ostateczna decyzja w tej sprawie nie zapadła.

Sprzątanie Rynku

Barbara Mroczkowska z PO apelowała, aby Miejski Zakład Oczyszczania częściej sprzątał nawierzchnie Rynku oraz ulic Słowiańskiej, Wolności, Brackiej i Wróblewskiego.

Dawid Tomczak, prezes MZO sp. z o.o. zadeklarował, że tak się stanie, ale w miarę możliwości finansowych i kadrowych firmy. Wymieniał, jak często Starówka jest sprzątana. Codziennie rano centrum sprzątane jest przez małą zamiatarkę i dodatkowo w godz. 6-14 trzech pracowników MZO zamiata chodniki w centrum miasta. Od godz. 18 do 22 dyżur pełni jeden pracownik. Codziennie odkurzane są parkingi, a co piątek MZO myje deptak ulicy Słowiańskiej i w zależności od potrzeb także inne ulice. Radna pytała także o możliwość mycia przez MZO elewacji budynków. - Świadczmy takie usługi tylko na zlecenie właścicieli budynków - tłumaczył prezes.

Lampy na Świętokrzyskiej

Radna Mroczkowska pytała, kiedy będzie nowe oświetlenie na ul. Świętokrzyskiej.

Dominik Kaźmierczak, kierownik Miejskiego Zarządu Dróg i Inwestycji wyjaśniał, że lampy należą do firmy Enea i mają być wymieniane w roku 2019.

Minimalne wynagrodzenie

Od 1 stycznia roku 2019 minimalne wynagrodzenie wzrasta do 2250 zł brutto miesięcznie. Stefania Ratajczak z PiS prosiła o informację, ile osób zatrudnionych w jednostkach podległych miastu otrzyma podwyżkę do tej kwoty oraz ilu pracowników z tej grupy ma staż pracy powyżej 20 lat.

Maciej Dziamski, sekretarz miasta odpowiadał, że wyrównanie do nowej stawki najniższej pensji otrzyma 86 osób i jest wśród nich 16 osób z ponad 20-letnim stażem zatrudnienia.

Parkingi dla niepełnosprawnych

Radna Ratajczak pytała, kiedy miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych przy ul. Zwycięstwa, Sikorskiego, Prochownia, Dowbora-Muśnickiego zostaną pomalowane na niebiesko.

Kierownik Kaźmierczak odpowiadał, że przeszkodą w wykonaniu tych prac jest to, że miejsca wciąż są zajęte przez samochody. Ich właściciele nie zawsze stosują się do próśb, aby w dniu, kiedy jest planowane malowanie, nie wjeżdżali na parking.

Za wysokie progi

Stefania Ratajczak interweniowała także w sprawie wysokich progów na przejściu dla pieszych przy Alejach Krasińskiego na wysokości budynku nr 16. To utrudnia przejazd osobom na wózkach i matkom z dziećmi w wózkach.

Dominik Kaźmierczak tłumaczył, że w Lesznie jest prowadzona akcja obniżania progów. W przypadku Alei Krasińskiego planowane jest przygotowanie dokumentacji przebudowy tej drogi i wtedy na pewno znikną wszystkie przeszkody, na jakie teraz napotykają piesi.

Sprzątaczki w III LO

Radna Ratajczak chciała wiedzieć, ile miesięcznie III LO płaci firmie, która sprząta szkołę, a jaki byłby koszt zatrudnienia przez placówkę sprzątaczek. Pytała także, gdzie III LO zamieściło ogłoszenie, że szuka pań do sprzątania. Jej zdaniem, sprzątaczki w firmach sprzątających dużo tracą, bo mają mniejszą stawkę za godzinę pracy, nie dostają odzieży ochronnej oraz trzynastej pensji.

Lucjan Rosiak, naczelnik Wydziału Edukacji podał takie dane. Firma sprzątająca bierze za usługę 9600 zł brutto miesięcznie. Gdyby III LO zatrudniło sprzątaczki to koszty ich pracy wyniosłyby 11.850 zł brutto plus dodatkowo 500 zł środki czystości. Dlatego dyrektor III LO zdecydował się na firmę i nie ogłaszał, że szuka sprzątaczek.

Wyniki finansowe spółek

Stefania Ratajczak prosiła o podanie jakie zyski lub straty zanotowały miejskie spółki w latach 2016 i 2017. Chciała też wiedzieć, czy dywidendy od zysków przekazały do budżetu miasta.

Na to pytanie odpowiadał Bartosz Rzeźniczak, radca prawny Urzędu Miasta.

Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w roku 2016 wypracowało zysk w wysokości 380.413 zł, a w roku 2017 wyniósł on 461.233 zł.

Miejski Zakład Oczyszczania rok 2016 zakończył zyskiem 4.139.145, z rok 2017 także wyszedł na plus 3.539.930 zł.

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w roku 2016 zanotowało zysk w wysokości 307.566 zł, a w roku 2017 zysk wyniósł 52.547 zł

Leszczyńskie Centrum Biznesu na podsumowaniu roku 2016 miało zysku 22.283 zł, a w roku 2017 zysk wyniósł 20.480 zł.

Wszystkie wymienione spółki wykorzystały zyski na swoje cele statutowe lub kapitał rezerwowy.

Stratę zanotowało jedynie Gminne Towarzystwo Budownictwa Społecznego. W roku 2016 było na minusie 125.771 zł, a w roku 2017 - 263.504 zł.

Ile zarabiają prezesi?

Radna Ratajczak interesowała się także wynagrodzeniami prezesów miejskich spółek. Prosiła o porównanie ich zarobków z roku 2013 do roku 2017. Jak się okazało, wszyscy prezesi rok temu zarobili sporo mniej niż jeszcze pięć lat temu. Wynagrodzenie prezesa MPEC spadło w tym czasie o 87.686 zł, a wiceprezesa o 80.410 zł. Pensja szefa MZO jest niższa o 47.675 zł. Mniej o 44.249 zł zarabia prezes MPWiK. Łącznie obniżka pensji szefów miejskich spółek przyniosła 260.021 zł oszczędności.

Zadłużenie miasta

Grażyna Banasik z Lewicy prosiła o informacje o zadłużeniu miasta. Na to pytanie odpowiadała Alicja Wojciechowska, naczelnik Wydziału Budżetu.

31 grudnia 2014 roku zadłużenie samorządu wynosiło 147.847.000 zł, a odsetki 42.985.352 zł. Z kolei 30 czerwca 2018 roku dług miasta wyniósł 187.623.786 zł, a odsetki 44.990.012 zł.

Budżet 2019

Radna Banasik pytała, czy obecne zadłużenie Leszna nie będzie stało na przeszkodzie uchwaleniu budżetu miasta na rok 2019.

- Wszystkie wymagane wskaźniki są spełnione - zapewniała naczelnik Wojciechowska.

Zatrudnienie w Urzędzie Miasta

Grażyna Banasik interesowała się liczbą pracowników Urzędu Miasta.

Sekretarz Dziamski tłumaczył, że 31 grudnia 2014 roku w magistracie było 271,75 etatu, a 30 czerwca 2018 - 298 etatów. Od roku 2015 zmieniała się struktura organizacyjna Urzędu Miasta. Powstały nowe jednostki, np. Biuro Konserwatora Zabytków, Biuro Centralnych Rozliczeń VAT Urzędu Miasta, Biuro Projektów Współfinansowanych, Biuro Prasowego, Biuro Pełnomocnika ds. Współpracy Organizacji Pozarządowych. Zatrudnieni zostali także np. oficer rowerowy, czy dodatkowi strażnicy miejscy.

Banery PiS-u

Marek Ganowicz z Lewicy pytał, czy Urząd Miasta obciążył Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość za wywieszenie banerów wyborczych na ulicach miasta przed ukazaniem się zarządzenia prezydenta Leszna, w którym wskazał on miejsca, gdzie takie reklamy mogą być umieszczane bezpłatnie.

Dominik Kaźmierczak odpowiadał, że prezydent poprosił KW PiS o wyjaśnienie tej sprawy. Pisemna odpowiedź komitetu dotarła do urzędu kilka dni temu i jest teraz analizowana przez prawników.

Ciąg dalszy interpelacji za tydzień.

 Autor: lm