Podsumowanie I etapu kampanii

Kończymy pierwszy etap naszej kampanii „POZNAJ się NA MIEŚCIE”. Prowadziliśmy ją po to, aby pokazać jaki jest potencjał Starówki, aby zmienić stereotypową opinię mieszkańców, że nie ma po co do centrum iść, że nic tam nie ma. Okazuje się, że jest wiele. Na 13 przedstawionych głównych i wielu pobocznych ulicach zliczyliśmy prawie 400 działalności gospodarczych, reprezentujących różne branże. O istnieniu niektórych z nich nawet my, zajmujący się rewitalizacją nie do końca zdawaliśmy sobie sprawę. Nie będziemy kryć, że w trakcie trwania akcji pewnymi faktami sami byliśmy zaskoczeni. A czym między innymi?

Chociażby ogromną liczbą funkcjonujących w centrum zakładów fryzjerskich i kosmetycznych. Z 382 punktów, które zaprezentowaliśmy w akcji, salonów dbających o urodę jest najwięcej - aż 51! „Zagłębiem” pod tym względem, biorąc pod uwagę proporcję w stosunku do lokali z innych branż, jest ulica Łaziebna wraz z okolicznymi uliczkami. Spośród 21 działalności, aż 8 reprezentuje właśnie tę branżę.

W czym jeszcze tkwi siła centrum miasta? Niewątpliwie można tutaj dobrze zjeść, wybierając spośród 35 lokali gastronomicznych. Na trzecim miejscu jest branża odzieżowa – 34 sklepy z różnorodną ofertą.

Nie wszyscy pewnie zdają sobie sprawę z faktu, że dużo, bo aż 15, mamy na starówce salonów jubilerskich i zakładów złotniczych.

Starsi mieszkańcy pewnie jeszcze pamiętają, że kiedyś Leszno słynęło z bogatej oferty sklepów obuwniczych. Po buty przyjeżdżali do nas klienci nawet z innych województw. Ta sytuacja wygląda obecnie nieco inaczej, w centrum miasta funkcjonuje teraz 6 sklepów obuwniczych. W większej ilości punktów – bo aż w 8, właściciele zwierzaków mogą się zaopatrzyć w produkty dla pupili lub skorzystać z usług ich pielęgnacji.

Analiza branż reprezentowanych na starówce prowadzi do wniosku, ze najmniej sklepów kieruje swoją ofertę do najmłodszych. Tylko 3 punkty na starówce oferują produkty dla dzieci (odzież), przy czym tylko w 1 z nich można zakupić zabawki. Być może jakiś przedsiębiorca wykorzysta niszę i otworzy taką właśnie działalność. Wolne lokale na starówce czekają na chętnych.

Podsumowanie to także najlepszy czas na podziękowania. Tutaj słowa uznania należą się Stowarzyszeniu Nowe Stare Miasto, z którym współpracowaliśmy od momentu powstania pomysłu na akcję. Specjalne podziękowania kierujemy do Karoliny Sternal, członkini stowarzyszenia, która podzieliła się swoją ogromną wiedzą o dawnym Lesznie i dzięki której nasze treści wzbogacone zostały o ciekawostki historyczne.