Alicja Lewicka-Szczegóła "Martwa natura" - wystawa w Galerii MBWA

Dodano 2021-01-18 09:07:16

Miejscowość: Leszno
Miejsce: Galeria MBWA Leszno, ul. Leszczyńskich 5
Data rozpoczęcia: 2021-01-22 18:00
Data zakończenia: 2021-02-27 14:00
Organizator: Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie

Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie zaprasza na wystawę Alicja Lewicka-Szczegóła MARTWA NATURA

wernisaż on-line: 22 stycznia 2021, godz. 18.00
facebook.com/MBWALeszno, YouTube: Mbwa Leszno
Wystawa czynna do 27 lutego 2021
Galeria MBWA, Leszno, ul. Leszczyńskich 5

Wystawa „Martwa natura” jest kontynuacją realizacji z ostatnich lat (np.: „Sukulenty”, „Epifity”, „Pnącza”). Próbuję w nich analizować znaczenia relacji międzyludzkich, kojarząc je i utożsamiając ze światem form roślinnych. Opowiadam o nich, przyjmując jako sposób i język narracji naturalne mechanizmy występujące w przyrodzie, a także procesy i sytuacje kontroli nad nią. Tytuł wystawy można też traktować jako współwystępowanie cech życia, działania, spontaniczności i zmiany oraz stanów im przeciwstawnych, bliskich stagnacji, wyłączenia czy zależności.
Wystawa „Martwa natura” była prezentowana po raz pierwszy w 2020 roku w galerii BWA w Zielonej Górze.
Bardzo jasno na wystawie zostały określone ramy haseł „martwa” oraz „natura”. To, co jest rzeczywiście naturą jest już faktycznie martwe tak jak wianek i choinka. Cała reszta wpisuje się w hasło „martwa” i została ona określona bardzo celowo. Kiedy spytałam autorkę o wykorzystanie w całej wystawie prawdziwych roślin odparła na to bardzo racjonalnie, zdając sobie sprawę, że wykorzystując prawdziwe rośliny nie byłaby w stanie emocjonalnie poradzić sobie z opresją, jaką by na nie zastosowała. Dlaczego? Wystarczy przeczytać kilka tekstów Urszuli Zajączkowskiej – botaniczki, poetki i artystki video, która w wielu swoich esejach krytykowała artystów i artystki za to, że w bezmyślny sposób włączają rośliny w świat swojej wystawy. Tak rzeczywiście jest. Rośliny potrzebują oddechu i światła, otwartej przestrzeni. Zamykając ją w galerii przeczymy ideom, które idą za pracami. Lewicka jest tego zupełnie świadoma. Świat martwy wprowadza rośliny, którym już nie jest w stanie pomóc, ale korzysta z nich jako ready made do pokazania w pracach zawierających ideę pamięci i odcisku historii. Cała reszta to świat roślin sztucznych. Okazuje się, że Lewicka nie byłaby w stanie, w związku z emocjonalnym przywiązaniem do roślin, przebrnąć przez wykorzystanie żywej flory, ściętej lub powiedzmy to wprost, zabitej po to, by wykorzystać ją do swojej pracy. Przebrnięcie przez tę granicę było dla niej zbyt trudne. I słusznie. Martwa natura w tytule wystawy nawiązuje do pojęcia dwojako rozumianego jako zatrzymanie życia, ale też pewnej kompozycji, która nawiązuje do spowolnienia i trzymania w kompozycyjnych ryzach.
Fragment tekstu Marty Czyż o wystawie „Martwa natura”
Listopad 2020

Alicja Lewicka-Szczegóła
Urodzona w 1967 roku w Lesznie. Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie UAP) 1987-1992. Doktorat w zakresie rzeźby uzyskała w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (promotor prof. Jan Berdyszak), stopień doktora habilitowanego – na Wydziale Multimediów i Komunikacji Wizualnej w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Od 1992 roku związana jest z Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego. Prowadzi Pracownię Rysunku i Intermediów w Instytucie Sztuk Wizualnych. W latach 2011-2014 była dyrektorem ISW, 2016-2021 prodziekanem, a obecnie dziekanem Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego. Mieszka w Zielonej Górze.
Realizuje instalacje multimedialne i obiekty. Zainteresowania artystyczne skupia w obszarze analizy pamięci, tożsamości indywidualnej, relacji międzyludzkich skojarzonych ze światem roślin i technologii.

Wystawy indywidualne w następujących miejscach (wybór): Galeria ON Poznań; Galeria Pracownia Zastępcza, Poznań; Galeria BWA, Leszno; Galeria „po” Zielona Góra; Galeria BWA, Zielona Góra; Muzeum im. Jana Dekerta, Gorzów Wlkp.; Muzeum ASP, Wrocław; Galeria Miejska, Wrocław; Galeria XX1 – „Kuchnia”, Warszawa; Galeria Teraz, Szczecin; Galeria KONT, Lublin; Chatham Art Gallery, Pittsburgh; Wieża Ciśnień, Konin; Galeria Labirynt II, Lublin; Galeria Nowy Wiek, Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra; Galeria Baszta Zbąszynek; Galeria Incydent, Żary.
Prezentacje prac na wystawach zbiorowych, m.in.: „Status Quo” w Centrum Rzeźby Polskiej
w Orońsku oraz Muzeum Narodowym w Warszawie/ VI Biennale Sztuki Nowej w Zielonej Górze/„Impulsy” , Galeria BWA Awangarda we Wrocławiu i Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze/ „Pola Sztuki” Zielona Góra/ Frame Gallery w Pittsburghu/ „Sztuka Nieobecna II”, Międzynarodowe Centrum Sztuki w Poznaniu/ „Trzy sytuacje wizualne”, Wieża Ciśnień w Bydgoszczy/ VII „Konstrukcja w Procesie” w Bydgoszczy/ OIKOS w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy/ „Happyland”, Frankfurt n. Odrą/ „O obiektach x 6”, Galeria nad Wisłą w Toruniu/ „Miejsce do mieszkania, miejsce do kochania”, Galeria Miejska we Wrocławiu, Galeria BWA w Zielonej Górze, Galeria PGS w Słupsku/ „Sztuka beze mnie nie ma sensu”, Galeria Stara Winiarnia/ Festiwal „Precedens_04” w Zielonej Górze/ „Art Poznań 2005” (galerie non-profit), Stara Rzeźnia w Poznaniu/ „3 x 1”, Galeria Miejska we Wrocławiu/ „Plastry” Wieża Ciśnień w Koninie/ „Ogrody” Nowy Zamek, Bad Muskau/ „Dialog” Galeria 36.6, Instytut Sztuki w Cieszynie/ „Prosimy o uwagę” Museum Junge Kunst, Frankfurt n. Odrą/ „Prezentacje”, MBWA Leszno/ „Anioł historii”, Galeria Instytutu Badań Sztuki Współczesnej w Kijowie.